Το παρακάτω κείμενο είναι γραμμένο από καλή διάθεση και όχι από ψώνιο, για να προλάβουμε κάθε κακοπροαίρετο…
Το ζήτημα της εγχώριας σκηνής έχει αναλυθεί ένα εκατομμύριο φορές. Το γιατί, το πώς, το πόσο φοβεροί είμαστε, το πόσο κακοί είμαστε…Όλα παίζουν και πολλές φορές οι ίδιοι άνθρωποι θα βρεθούμε να αποθεώνουμε τα “δικά μας”, λίγα δευτερόλεπτα αφού έχουμε πει τα χείριστα για τα ίδια ακριβώς, ίσως, σχήματα. Η αλήθεια είναι ότι στη χώρα που ζούμε, υπάρχουν ένα εκατομμύριο και ίσως και παραπάνω πράγματα που θα εμποδίσουν έναν καλλιτέχνη, από έναν επίδοξο σκηνοθέτη μέχρι τον δεύτερο…Bruce Dickinson – τον θυμάστε αυτόν; – από το να κάνει μία καριέρα στο χώρο ή έστω, αν δεν καταφέρει να βιοποριστεί, τουλάχιστον να καταξιωθεί ως καλλιτέχνης στις καρδιές αυτών που αγαπούν ό,τι κάνει.
Ας εστιάσουμε όμως στο τι μπορείς να κάνεις εσύ για να αλλάξεις μία κατάσταση και στο τι εκλαμβάνει άσχημα ο φίλος της μουσικής σου και δε θα ήταν κακό να ακούσεις. Δεν έχουμε πρόθεση να κράξουμε κανέναν. Τα λάθη είναι ανθρώπινα, όπως είναι ανθρώπινο να σου πει κάποιος μια φιλική κουβέντα. Επειδή όμως δεν είμαστε παντογνώστες, καταγράφουμε και τον αντίλογο και περιμένουμε και από εσάς τη γνώμη σας, ακροατές και καλλιτέχνες. Άλλωστε, στο ίδιο καζάνι βράζουμε όλοι…
1. Μέλι – μέλι και από τηγανίτα τίποτα
Σίγουρα εσύ ακροατή, έχεις παρατηρήσει δεκάδες, αν όχι εκατοντάδες συγκροτήματα που έχουν τα πάντα. Επαγγελματικές φωτογραφήσεις, επαγγελματική παρουσία στα social media και γενικά οτιδήποτε που προκαλεί οργασμό σε κάθε επίδοξο επαγγελματία του marketing. Το marketing όμως ως συστατικό μίας προσπάθειας δεν είναι άδειο περιεχομένου, προωθεί ένα “προϊόν” και αυτό είναι η μουσική του καλλιτέχνη. Σε αυτά τα συγκροτήματα, λοιπόν, λείπει ένα πράγμα: Η μουσική. Πόσα είναι τα συγκροτήματα που έχουν όλα τα παραπάνω και δεν έχουν να επιδείξουν όχι ένα album, όχι ένα EP αλλά δύο, τρία τραγούδια! Οποιοσδήποτε, όσο όμορφη εικόνα και να του δώσεις φίλε καλλιτέχνη, θα θελήσει στην τελική να σε ακούσει και αν δε βρει τίποτα για να ακούσει, η εντύπωση που θα αποκομίσει, δε θα είναι και η καλύτερη.
Ο Αντίλογος: Ειλικρινά, δεν υπάρχει αντίλογος σε αυτήν την περίπτωση
2. Το…ακριβώς ανάποδο
Ναι υπάρχει και το ακριβώς ανάποδο. Συγκροτήματα που έχουν αξιοπρεπείς, αν όχι πολύ καλές δουλειές και δεν μπορείς να βρεις πουθενά τη μουσική τους εκτός από videos στο YouTube που μπορεί να έχουν δημιουργήσει φίλοι του συγκροτήματος ή και άνθρωποι που το γουστάρουν, για να το μάθουν και άλλοι. Δε λέω, η ιδιοσυγκρασία του καλλιτέχνη – ερασιτέχνη ή επαγγελματία – ίσως να μην συμπεριλαμβάνει το promotion αλλά βρε πουλάκι μου, πώς θα σε ακούσουμε; Σε άλλες περιπτώσεις, υπάρχουν συγκροτήματα με καλές κυκλοφορίες αλλά οτιδήποτε τους περιβάλλει μυρίζει βιασύνη. Δελτία τύπου και βιογραφικά σε greeklish, φωτογραφίες του συγκροτήματος τραβηγμένες με Nokia 3310 – ναι, δε βγάζει φωτογραφίες, τέτοια χάλια – καθώς και άλλα ευτράπελα. Γιατί αδικείτε κάποιοι τον εαυτό σας; Δε λέω, το περιεχόμενο έχει πιο πολλή σημασία από το περιτύλιγμα αλλά πείτε μου εσείς, ειλικρινά, πόσα από αυτά τα συγκροτήματα θυμηθήκατε μόλις τώρα που το συζητάμε ενώ τα είχατε ξεχάσει;
Ο Αντίλογος: Ο μουσικός είναι μουσικός, όπως και να το κάνουμε. Χρήματα δεν υπάρχουν για να προσλάβεις έναν επαγγελματία και αυτό είναι απολύτως λογικό και κατανοητό. Οπότε, keep it simple. Δε χρειάζεται να προσπαθήσεις να φτιάξεις ένα φοβερό video clip αν δεν έχεις καμία γνώση μοντάζ ούτε να γράψεις 15 παραγράφους σε greeklish για τη μπάντα σου. Μπορείς και με λιγότερα, ζήτα βοήθεια από κάποιον γνωστό ή στο κάτω κάτω google it!
3. I Speak England Very Best
Πολλοί μιλούσαν επί χρόνια για την αδυναμία του Έλληνα και για τις ιδιαιτερότητες του δικού μας τρόπου ομιλίας και πώς αυτές επηρεάζουν τον τρόπο που μιλάμε τα Αγγλικά. Όταν ξέρεις, λοιπόν, ότι υπάρχουν αυτές οι δυσκολίες, γιατί δεν κάνεις κάτι για να βοηθήσεις τον εαυτό σου; Δυστυχώς, δεν είναι όλοι το ίδιο με τους Rammstein και τους Rotting Christ που μου έρχονται τώρα στο μυαλό για να βγάλεις τέτοια μουσική, που ο κόσμος δε θα προσέξει αυτή την αδυναμία σου. Το internet είναι εδώ για να σε βοηθήσει και πάλι.
Ο Αντίλογος: Η αλήθεια είναι ότι ο τρόπος με τον οποίο διδασκόμαστε τη γλώσσα αυτή στην Ελλάδα, δεν είναι ο καλύτερος δυνατός για να μάθεις να τη μιλάς. Υπάρχουν πάρα πολλοί τρόποι για να βελτιώσεις κάτι τέτοιο όμως με λίγη δουλειά και χωρίς να δώσεις χρήματα για να κάτσεις πάλι στα…θρανία! Δεν είναι κάτι εύκολο αλλά από τη στιγμή που έμαθες να παίζεις ένα μουσικό όργανο, να βγάζεις με ακρίβεια νότες με μόνο εργαλείο το λαρύγγι σου, κάτι τέτοιο θα σου φανεί παιχνιδάκι.
4. Λίγη προσοχή στις λεπτομέρειες
Τα είπαμε και νωρίτερα. Δελτία τύπου σε Greeklish, σελίδες στο Facebook που είναι γραμμένες μόνο στα Ελληνικά ενώ λες ότι απευθύνεσαι και σε ξένο κοινό, events που ανεβαίνουν με μία ξερή αφίσα και ούτε δύο κουβέντες. Γενικά, πράγματα που νομίζεις ότι είναι ήσσονος σημασίας μπορεί να είναι πολύ πολύ σημαντικά όχι από μόνα τους αλλά στον τρόπο που τα εκλαμβάνει ο ακροατής σου.
Ο Αντίλογος: Όταν η μπάντα κάνει από μόνη της όλη τη δουλειά, είναι φυσικό να της ξεφύγουν και δύο, τρία πράγματα. Θα ήταν πιο εύκολο αν, για παράδειγμα, έφτιαχνες μία αφίσα για μία συναυλία και ρωτούσες μερικούς γνωστούς σου τη γνώμη τους. Σίγουρα, δεν μπορείς να τα κάνεις όλα τέλεια αλλά αυτό που είπα παραπάνω, μπορεί να εφαρμοστεί και εδώ. Keep it Simple.
5. Stop Spam!
Ναι, είναι λογικό να θες να προωθήσεις τη δουλειά σου και από τη στιγμή που σου λείπουν χρήματα για να τη διαφημίσεις, θα spamάρεις. Τι νόημα έχει όμως να μας πεις να σε ψηφίσουμε για να πας σε ένα ξένο fest για να μην πας τελικά, αφού τα έξοδα σε αυτές τις περιπτώσεις δεν είναι ποτέ πληρωμένα για το συγκρότημα που πάει μέσω ψηφοφορίας. Και ο τελικός στόχος δεν επιτυγχάνεται και αρκετοί ενοχλούνται. Προσπάθησε, όταν χρειαστεί να spamάρεις, να το κάνεις όταν πραγματικά χρειάζεται.
Ο Αντίλογος: Δεν έχεις χρήματα για διαφημίσεις ούτε και κάποιον για να σου μάθει να χειρίζεσαι τα promotion features του Facebook. Είναι λογικό να καταφύγεις σε τέτοιες λύσεις και ειλικρινά, κανένας δε σου κρατάει κακία, ειδικά από αυτούς που σε ξέρουν. Από ένα σημείο και μετά όμως, το spaming χάνει το νόημά του γιατί αν το χρησιμοποιείς συνέχεια, λίγοι μπαίνουν στον κόπο να παρακολουθήσουν τα updates.